Sunday

Depression: Recognizing the Physical Symptoms




Depression: Recognizing the Physical Symptoms

Most of us know about the emotional symptoms of depression. But you may not know that depression can cause physical symptoms, too.

In fact, many people with depression feel pain or other physical symptoms. These include:

* Headaches. These are fairly common in people with depression. If you already had migraine headaches, they may become worse if you're depressed.
* Back pain. If you already suffer with back pain, it may get worse if you become depressed.
* Muscle aches and joint pain. Depression can make any kind of chronic pain worse.
* Chest pain. Obviously, it's very important to get chest pain checked out by an expert right away. It can be a sign of serious heart problems. But chest pain is also associated with depression.
* Digestive problems. You might feel queasy or nauseous. You might have diarrhea or become chronically constipated.
* Exhaustion and fatigue. No matter how much you sleep, you may still feel tired or worn out. Getting out of the bed in the morning may seem very hard, even impossible.
* Sleeping problems. Many people with depression can't sleep well anymore. They wake up too early or can't fall asleep when they go to bed. Others sleep much more than normal.
* Change in appetite or weight. Some people with depression lose their appetite and lose weight. Others find they crave certain foods -- like carbohydrates -- and weigh more.
* Dizziness or lightheadedness.

Many depressed people never get help, because they don't know that their physical symptoms might be caused by depression. A lot of doctors miss the symptoms, too.

These physical symptoms aren't "all in your head." Depression can cause real changes in your body. For instance, it can slow down your digestion, which can result in stomach problems.

Depression seems to be related to an imbalance of certain chemicals in your brain. Some of these same chemicals play an important role in how you feel pain. So many experts think that depression can make you feel pain differently than other people.
Treating Physical Symptoms

In some cases, treating your depression -- with therapy or medicine or both -- will resolve your physical symptoms.

But make sure to tell your health care provider about any physical symptoms. Don't assume they'll go away on their own. They may need additional treatment. For instance, your doctor may suggest an antianxiety medicine if you have insomnia. Those drugs help you relax and may allow you to sleep better.

Since pain and depression go together, sometimes easing your pain may help with your depression. Some antidepressants, such as Cymbalta and Effexor, may help with chronic pain, too.

Other treatments can also help with painful symptoms. Certain types of focused therapy -- like cognitive behavioral -- can teach you ways to cope better with the pain.

http://www.webmd.com/depression/recognizing-depression-symptoms/physical-symptoms

-----------------------------------------

Depression: Recognizing the Emotional Symptoms

Common symptoms of depression can make work and daily life almost impossible. Depression can skew your view of the world, making everything seem hopeless. Depression can make you feel utterly alone.

But you're not. Major depression affects about 14 million American adults or about 6.7% of the population 18 or older in any given year. And the good news is a lot of treatments work to reduce depression symptoms, and some experts claim depression can be "cured" as well. This guide will help you recognize the symptoms of depression and learn how to treat them.

You may already know some of the emotional and psychological effects of depression. They include:

* Feeling sad, empty, hopeless, or numb. These feelings are with you most of the day, every day.
* Loss of interest in things you used to enjoy. You might no longer bother with hobbies that you used to love. You might not like being around friends. You might lose interest in sex.
* Irritability or anxiety. You might be short-tempered and find it hard to relax.
* Trouble making decisions. Depression can make it hard to think clearly or concentrate. Making a simple choice can seem overwhelming.
* Feeling guilty or worthless. These feelings are often exaggerated or inappropriate to the situation. You might feel guilty for things that aren't your fault or that you have no control over. Or you may feel intense guilt for minor mistakes.
* Thoughts of death and suicide. The types of thoughts vary. Some people wish that they were dead, feeling that the world would be better off without them. Others make very explicit plans to hurt themselves.

http://www.webmd.com/depression/recognizing-depression-symptoms/emotional-symptoms

Read more...

Saturday

Pentingnya Kesihatan dan Kecergasan yang Baik

Seorang lelaki memuji sahabatnya kerana kelihatan lebih muda dari usia sebenar. Seperti kebanyakan orang Melayu lain yang apabila dipuji akan mengalihkan isu pujian kepada perkara yang lain untuk mengelakkan rasa ujub - ia menjawab; "kelihatan lebih muda tidak penting, yang lebih penting ialah lebih sihat".

Sebenarnya kalau sekadar lebih sihat juga tidak mencukupi jika ia tidak diiringi dengan lebih cergas. Sihat dan cergas merupakan dua perkara yang berbeza. Sebagai pendidik, kami sering diperingatkan oleh guru kecergasan kami tentang peri pentingnya menjaga dan meningkatkan kesihatan dan kecergasan.

Sihat fizikal secara umumnya bermaksud bebas daripada sebarang penyakit yang memerlukan rawatan dan ubat, manakala cergas pula ialah kemampuan untuk melakukan kerja harian tanpa rasa cepat penat. Malah orang yang mempunyai tahap kecergasan yang tinggi mempunyai tenaga tambahan untuk melakukan kerja yang di luar jangkaan atau di luar kebiasaan. Sebagai contoh, anda biasa pulang dari pejabat jam 5 petang dan sampai di rumah jam 6 petang atau lebih awal lagi, tetapi ada ketikanya disebabkan oleh kesesakan jalan raya, anda sampai di rumah jam 7 petang. Sekiranya anda terasa lesu, letih dan mengantuk; ini bermakna anda tidak cergas.


Untuk menjaga kesihatan, amalan gaya hidup yang sihat sangat penting seperti mengamalkan amalan pemakanan yang seimbang serta mengelakkan pengambilan sebarang bahan-bahan yang diharamkan oleh syarak. Untuk mengekalkan kesihatan dan meningkatkan kecergasan pula, sesuatu aktiviti aerobik yang berkala perlu dijalankan dengan penuh displin.


Cergas fizikal boleh diukur dengan menggunakan standard UKJK.( Ujian Kecergasan Jasmani Kebangsaan ). Ia mempunyai tahan-tahap yang berbeza mengikut tahap individu. Bagi para-para ahli sukan tahap tinggi, ahli komando, mereka mempunyai standard yang berbeza. Antara komponen yang diambil kira di dalam ujian ini ialah bentuk badan (body mass index, BMI), kekuatan otot-otot, ketahanan jantung serta penafasan, kelembutan badan, kepantasan pergerakan

Kempen kecergasan sering menemui kegagalan kerana orang hanya aktif pada peringkat awal dan lama-kelamaan terus hambar.


Ciri-ciri kecergasan

1.Daya Tahan Kardiovaskular.
Keupayaan melakukan kerja dalam jangka masa yang lama yang melibatkan keseluruhan badan. contohnya berjogging sekurang-kurangnye 30 minit

2. Kelembutan.
Kebolehan meregang otot atau ligamen bagi membolehkan sendi bergerak dengan bebas dalam julat pergerakan yang maksimum.
Contohnya aktiviti split.

3. Kekuatan Otot.
Daya yang dapat dikenakan kepada otot atau sekumpulan otot dalam satu pengecutan maksimum.Contohnya mengangkat objek besar.

4. Daya Tahan Otot.
Keupayaan otot bekerja dalam jangka masa yang lama tetapi kurang dari keupayaan maksimum.Contohnya melakukan aktiviti bangkit tubi.

5. Komposisi Badan.
Ia merujuk kepada peratus lemak dalam badan.

Kecergasan Fizikal berlandaskan Perlakuan Motor pula adalah seperti berikut :-

1. Kordinasi.
Kebolehan menyesuaikan deria dengan otot bagi menghasilkan ketepatan, kelicinan dan keharmonian pergerakan.

2. Ketangkasan.
Keupayaan menukar arah dengan cepat dan berkesan.

3. Kelajuan.
Keupayaan bergerak dari satu titik ke titik berikut dengan cepat.

4. Imbangan.
Jenis koordinasi yang melibatkan penglihatan reflek dan sistem otot rangka yang mana dapat mengekalkan keseimbangan.

5. Masa Tindakbalas.
Masa yang diperlukan untuk bergerak balas atau memulakan pergerakan setelah diberikan rangsangan.

6. Kuasa.
Keupayaan melakukan kerja dalam masa yang singkat.



Kebaikan senaman

Bersenam meningkatkan produktiviti. Sesetengah negara maju seperti Jepun dan Sweden memberi insentif kepada pekerja yang bersenam kerana memberi kesan positif kepada kecergasan dan produktiviti.

Pekerja yang tidak bersenam lebih berisiko mendapat penyakit dan produktiviti merosot kerana memerlukan rehat apabila sakit. Pekerja yang bersenam dan sihat walaupun sakit mengambil cuti sakit lebih singkat.

Senaman menambah keceriaan, kecantikan dan ketampanan.

Pekerja yang bersenam lebih tahan lasak dan dapat bekerja bagi tempoh lebih lama seperti hingga jam 10 malam. Pekerja yang tidak cergas mudah berasa penat dan mungkin hanya bertahan setakat jam 4 atau 5 petang.

Senaman menyebabkan orang tidur nyenyak dan badan yang berehat ketika tidur menyebabkan sistem tubuh badan cantik.

Tekanan perasaan dikurangkan dengan bersenam. Tekanan perasaan yang bermula dari otak mengalir dalam tubuh badan dan kadang-kadang memberi tekanan menyebabkan otot tegang. Senaman menyebabkan otot menjadi kendur dan darah mengalir.

Senaman mengurangkan atau melambat mendapat penyakit. Dalam kes pesakit diabetes, senaman menyebabkan sensitiviti insulin meningkat dan gula dari darah yang hendak dimasukkan dalam sel meningkat. Banyak kajian menunjukkan bahawa pesakit diabetes yang bersenam boleh mengawal paras gula darah.

Read more...

Tuesday

Peta Lokasi Program Khidmat Masyarakat

Arah ke lokasi Program Khidmat Masyarakat KTD dan HALUAN pada 29 - 30 Mei 2009



KTD bersama Haluan Kelantan akan mengadakan program Khidmat Masyarakat di Bukit Panau, Tanah Merah, Kelantan pada 29 - 30 Mei 2009. Di mana, pengisian program akan memberi fokus kepada khidmat kesihatan, diskusi halatuju pendidikan, perlawanan bolasepak persahabatan dan gotong royong.


View Larger Map


Read more...

Sunday

Mengenali Karakter Manusia

Mengenali peribadi manusia membolehkan kita berkomunikasi dengan lebih berkesan, belajar banyak perkara daripada mereka dan dapat memperbaiki diri. Mengenali peribadi manusia merupakan satu kemahiran yang mengmbil masa yang panjang untuk dibentuk dan diasuh.



Terdapat tujuh cara utama untuk mengenali karakter manusia.
1. Luangkan lebih masa untuk bertemu manusia, kerana ia merupakan cara terbaik untuk memahami mereka.
2. Berhenti, melihat dan mendengar dengan sabar dan sepenuh perhatian.
3. Belajar untuk berfikiran terbuka. Untuk mengharapkan keterbukaan dari pihak lain, diri kita sendiri mesti mengamalkan sifat keterbukaan terlebih dahulu.
4. Mengetahui apa yang anda hendak cari
5. Melatih diri menjadi objektif.
6. Mula daripada asas tanpa memihak dan prejudis.
7. Buat keputusan dan bertindak terhadap keputusan tersebut.


Jika kita ingin menjadi pembaca karater manusia yang baik, kita perlulah berusaha untuk menghadapi manusia secara sedar.

Setiap bentuk komunikasi masing-masing mempunyai kelebihan dan kekurangannya tersendiri. Sebagai contoh pertemuan bersemuka dan panggilan telefon mempunyai kesan yang berbeza. Melalui pertemuan bersemuka kita dapat lihat respons manusia secara langsung airmuka kegembiraan atau kedukaan, gerak badan yang mengambarkan keselesaan atau sebaliknya. Manakala perhubungan melalui telefon isyarat-isyarat fizikal tidak dapat dilihat dengan jelas tetapi perasaan gembira, sedih, bosan dan sebagainya dapat dikesan melalui intonasi suara beliau.


Rujukan:
Reading People, Dimitrius and Mazzarella

Read more...

Thursday

Office Politics

Office Politics - The Unorganized Crime by Anuj Anand
The Italian have the Mafia, Columbians have Cartels, Mexicans have Gangs, Chinese have Triads, Russians have Mobs, Jamacians have Gangsters, Japanese have Yazukas and Organizations have Office Politics.

All except the last one in this world, are so Powerful that they rule and it is just not possible for any one to enter and control any of the group, But Organizations are the ones, where you have a chance of mastering the way the game is played and then become the invincible to the game.

Office politics may be considered to be a fact of business life, it can cause problems both inside and outside company walls.

But it’s actually ingrained in the fabric of an organization so can’t easily be changed.

Majority of the people say that when it comes to office politics in their organizations, the reason things are the way they are is because of culture and the kind of people who work there and neither of these can be changed easily.

The senior managers don’t have the ability to deal with this escalating problem, so they ignore it, since it doesn’t affect them.

It is not just their inability but also the lack of knowledge, mainly because what happens at the ground level is something that they are not concerned of as they have to look at the bigger picture always, and why not, that is what they are supposed to do. It is the duty of the middle level management to take care of these issues.

In large companies ambitions drive office politics and in smaller organizations it is employees. Another and the Most important aspect is the HUMAN MIND which leads to a particular behaviour which in turn leads to development of culture in an organistion which again leads to unpleasant atmosphere that we call OFFICE POLITICS!!
-----------

Gigasize

Rapidshare


--------------------




Office Politics: Positive Results from Fair Practices by Rebecca Luhn-Wolfe

Designed to be used by workers at all levels, this innovative new book addresses both the positive and negative aspects of office politics.

It not only explains why political situations are so common, it also shows how you can use them to your benefit.

Learn how to confidently and diplomatically respond to unfair situations, and even how to recover from your own political blunders.

Discover the five simple rules of office politics that will enhance your career.

The importance of mutual understanding and respect in dealing with office politics is emphasized, but tips of recognizing devious tactics are also provided.

-------------

Rapidshare

Gigasize



-----------------

Survive Office Politics: How to Steer a Course Through Minefields at Work

All workplaces are affected by the intrigues of office politics, and in many businesses who you know can be more important than what you know.

Survive office politics is full of advice on how to cope with difficult situations and people and get on with your job.

This book offers practical help on how to keep cool under pressure, watch out for danger signs, deal with a difficult situation, and work out who is doing what and why.

It features a quiz, step-by-step guidance, top tips, common mistakes and advice on how to avoid them, summaries of key points, and lists of handy books and weblinks.


--------------

Read more...

Tuesday

Rahsia Bentuk dan Susnatur Gigi

Tahukah anda sebahagian daripada kita boleh dinilai ciri-ciri peribadinya melalui bentuk gigi anda, sejauh mana ketepatannya Allahu a'lam. Mungkin sdra/i boleh buat tesis master atau tesis Phd untuk menguji ketepatan andaian-andaian tersebut!



Jarang dan kecil.

Mereka yang memiliki bentuk gigi sebegini dikatakan suka menilai diri orang lain. Pasti ada saja yang kena pada pandangan mata mereka. Tapi yang tak syoknya, dia sibuk menilai orang lain tapi tak suka orang lain menilai atau mengkritik dirinya! Selain itu, dia juga sukar mengalah!


Bersaiz sederhana dan rata.

Gigi yang cantik dan teratur. Orang yang memiliki bentuk gigi sebegini adalah seorang yang baik hati dan suka menolong. Kalau ada yang minta bantuan, pasti tak dikecewakan. Sebenarnya mereka ini ingin sentiasa membahagiakan orang lain. Boleh juga mereka tumpang gembira.


Besar dan jarang .

Orang yang bergigi besar dan agak jarang jaraknya antara satu sama lain ini bersifat iri hati dengan kejayaan orang lain. Tak elok macam tu. Itu kan dah rezeki mereka. Buat apa nak dengki. Menyakitkan hati kamu saja. Lebih baik kamu belajar untuk terima kenyataan dan jangan asyik nak berdengki. Selain itu, sifat negatif kamu juga, seorang yang keras kepala. Mulalah tarik muncung 44 inci kalau tak diikuti kemahuan. Tapi awas, mereka ini sanggup melakukan apa saja demi memastikan apa yang dikehendaki itu diperolehi. Bahayanya! Sebagai kekasih/teman mereka, kamu harus berbanyaklah bersabar dengan sikap mereka itu apatah lagi dengan sikap manja yang dibuat buat tu. Erk! Gelemannya!

Jongang dan kecil.

Mak oi! Jangan ingat semua orang yang gigi ‘ke depan’ tu tak cantik . Ada juga yang masih kelihatan manis dan cantik. Apapun, apa pula maksud pemilik bentuk gigi ini? Sekiranya giginya berbentuk agak jongang dan kecil, bermakna dia masih lagi bertolak ansur dengan orang lain. Maknanya keras kepalanya itu bertempat dan masih boleh dibawa berunding. Kata orang tu, dalam keras ada lembutnya!

Jongang dan besar.

Fuyoo! Benteng pertahanan kena kuat dan kukuh. Banyaklah bersabar kalau ada teman/kekasih seperti mereka ini. Menduga iman sungguh! Kamu haruslah kena banyak bersabar dan tahan saja dengan mulut celupar mereka tu. Mereka juga mudah mengeluh dan tak pernah puas hati dengan apa yang telah dimiliki. Sikap itu ada positifnya kerana mereka mudah menempa kejayaan dan akan sentiasa berusaha untuk menjadi yang terbaik. Selain itu, mereka ini agresif orangnya dan ringan tulang!

Tidak tersusun .

Kadangkala tengok orangnya memang cantik. Tapi bila dia tersenyum menampakkan giginya yang tak begitu rata dan sekata, mengurangkan kecantikan yang dimilikinya itu. Namun kata orang, biarpun giginya tak cantik tapi hati budinya ‘cantik’. Usah kerana tengok gigi tak cantik maka ingat perangai pun tak berapa cantik juga. Mereka ini merupakan teman bicara yang amat memahami. Tidak rugi menjadikan mereka ini sebagai tempat meluahkan hati kerana mereka sentiasa mendengar dan memberi nasihat. Mereka juga berpengetahuan luas biarpun sikapnya kebudak-budakan kadangkala merimaskan. Selain itu, mereka juga pandai membahagiakan orang lain.


Seolah masuk ke dalam.

Bila diperhatikan, struktur giginya seolah ‘ke dalam’ sikit. Ia menandakan bahawa mereka seorang yang pemalu dan suka menyembunyikan sikap sebenar diri mereka tapi mereka agak pasif. Selalunya mereka ini bersikap pendiam dan tidak begitu pandai bergaul dengan orang lain. Selain itu, mereka juga cukup pandai menyimpan rahsia kecuali kepada orang yang benar-benar telah meraih kepercayaan mereka.


Kecil dan tersusun.

Selalunya berwajah keanakan dan tampak semakin menarik dengan gigi yang kecil dan tersusun indah itu. Mereka yang memiliki gigi sebegini dikatakan suka menolong orang dan boleh dipercayai percakapan mereka.

Sumber:
http://www.jomlayan.com/mybb/rahsia-gigi-t-18541.html


Read more...

Thursday

Pendidikan Anak-Anak : Beberapa Tanggungjawab

Memberikan Kasih sayang

Rasulullah saw. sangat penyayang terhadap anak-anak, baik terhadap keturunan beliau sendiri ataupun anak orang lain. Abu Hurairah r.a. meriwayatkan bahwa suatu ketika Rasulullah saw. mencium Hasan bin Ali dan didekatnya ada Al-Aqra’ bin Hayis At-Tamimi sedang duduk. Ia kemudian berkata, “Aku memiliki sepuluh orang anak dan tidak pernah aku mencium seorang pun dari mereka.” Rasulullah saw. segera memandang kepadanya dan berkata, “Man laa yarham laa yurham, barangsiapa yang tidak mengasihi, maka ia tidak akan dikasihi.” (HR. Bukhari di Kitab Adab, hadits nombor 5538).

Bahkan dalam shalat pun Rasulullah saw. tidak melarang anak-anak dekat dengan beliau. Hal ini kita dapat dari cerita Abi Qatadah, “Suatu ketika Rasulullah saw. mendatangi kami bersama Umamah binti Abil Ash –anak Zainab, putri Rasulullah saw.—Beliau meletakkannya di atas bahunya. Beliau kemudian shalat dan ketika rukuk, Beliau meletakkannya dan saat bangkit dari sujud, Beliau mengangkat kembali.” (HR. Muslim dalam Kitab Masajid wa Mawadhi’ush Shalah, hadits nombor 840).

Peristiwa itu bukan kejadian satu-satunya yang dirakam dalam sejarah. Abdullah bin Syaddad juga meriwayatkan dari ayahnya bahwa, “Ketika waktu datang shalat Isya, Rasulullah saw. datang sambil membawa Hasan dan Husain. Beliau kemudian maju (sebagai imam) dan meletakkan cucunya. Beliau kemudian takbir untuk shalat. Ketika sujud, Beliau pun memanjangkan sujudnya. Ayahku berkata, ‘Saya kemudian mengangkat kepalaku dan melihat anak kecil itu berada di atas punggung Rasulullah saw. yang sedang bersujud. Saya kemudian sujud kembali.’ Setelah selesai shalat, orang-orang pun berkata, ‘Wahai Rasulullah, saat sedang sujud di antara dua sujudmu tadi, engkau melakukannya sangat lama, sehingga kami mengira telah terjadi sebuha peristiwa besar, atau telah turun wahyu kepadamu.’ Beliau kemudian berkata, ‘Semua yang engkau katakan itu tidak terjadi, tapi cucuku sedang bersenang-senang denganku, dan aku tidak suka menghentikannya sampai dia menyelesaikan keinginannya.” (HR. An-Nasai dalam Kitab At-Thathbiq, hadits nombor 1129).


Usamah bin Zaid ketika masih kecil punya kenangan manis dalam pangkuan Rasulullah saw. “Rasulullah saw. pernah mengambil dan mendudukkanku di atas pahanya, dan meletakkan Hasan di atas pahanya yang lain, kemudian memeluk kami berdua, dan berkata, ‘Ya Allah, kasihanilah keduanya, karena sesungguhnya aku mengasihi keduanya.’” (HR. Bukhari dalam Kitab Adab, hadits nombor 5544).

Begitulah Rasulullah saw. bersikap kepada anak-anak. Secara halus Beliau mengajarkan kepada kita untuk memperhatikan anak-anaknya. Beliau juga mencontohkan dalam praktik bagaimana bersikap kepada anak dengan penuh cinta, kasih, dan kelemah-lembutan.


Memuliakan Anak-anak

Anak-anak dengan dimuliakan dengan mencarikan bakal ibu mereka dari kalangan perempuan yang solehah, serta memberikan nama mereka dengan nama-nama yang baik serta mengajarkan amali Islam kepadanya.

Seorang lelaki penah mendatangi Umar bin Khattab seraya mengadukan kedurhakaan anaknya. Umar kemudian memanggil putra orang tua itu dan menghardiknya atas kedurhakaannya. Tidak lama kemudan anak itu berkata, “Wahai Amirul Mukminin, bukankah sang anak memiliki hak atas orang tuanya?”
“Betul,” jawab Umar.
“Apakah hak sang anak?”
“Memilih calon ibu yang baik untuknya, memberinya nama yang baik, dan mengajarkannya Al-Qur’an,” jawab Umar.
“Wahai Amirul Mukminin, sesungguhnya ayahku tidak melakukan satu pun dari apa yang engkau sebutkan. Adapun ibuku, ia adalah wanita berkulit hitam bekas hamba sahaya orang majusi; ia menamakanku Ju’lan (kumbang), dan tidak mengajariku satu huruf pun dari Al-Qur’an,” kata anak itu.
Umar segera memandang orang tua itu dan berkata kepadanya, “Engkau datang untuk mengadukan kedurhakaan anakmu, padahal engkau telah durhaka kepadanya sebelum ia mendurhakaimu. Engkau telah berbuat buruk kepadanya sebelum ia berbuat buruk kepadamu.”

Rasulullah saw. sangat menekankan agar kita memberi nama yang baik kepada anak-anak kita. Abu Darda’ meriwayatkan bahwa Rasulullah saw. bersabda, “Sesungguhnya kalian akan dipanggil pada hari kiamat dengan nama-nama kalian dan nama ayah kalian, maka perbaikilah nama kalian.” (HR. Abu Dawud dalam Kitab Adab, hadits nombor 4297).

Karena itu Rasulullah saw. kerap mengganti nama seseorang yang bermakna jelek dengan nama baru yang baik. Atau, mengganti julukan-julukan yang buruk kepada seseorang dengan julukan yang baik dan bermakna positif. Misalnya, Harb (perang) menjadi Husain, Huznan (yang sedih) menjadi Sahlun (mudah), Bani Maghwiyah (yang tergelincir) menjadi Bani Rusyd (yang diberi petunjuk). Rasulullah saw. memanggil Aisyah dengan nama kecil Aisy untuk memberi kesan lembut dan sayang.

Jadi, adalah sebuah bentuk kejahatan bila kita memberi dan memanggil anak kita dengan sebutan yang buruk lagi dan bermakna menghinakan dirinya.


Berlaku adil kepada semua anak-anak

Berlaku adil kepada semua anak-anak akan menumbuhkan kasih saying diantara mereka serta merapatkan silaturahim di kalangan mereka. Sifat ini akan dapat mengelakkan serta menghapuskan rasa permusuhan, kedengkian dan irihati di antara mereka

Nu’man bin Basyir bercerita, “Ayahku menginfakkan sebagian hartanya untukku. Ibuku –’Amrah binti Rawahah—kemudian berkata, ‘Saya tidak suka engkau melakukan hal itu sehinggi menemui Rasulullah.’ Ayahku kemudian berangkat menemui Rasulullah saw. sebagai saksi atas sedekah yang diberikan kepadaku. Rasulullah saw. berkata kepadanya, ‘Apakah engkau melakukan hal ini kepada seluruh anak-anakmu?’ Ia berkata, ‘Tidak.’ Rasulullah saw. berkata, ‘Bertakwalah kepada Allah dan berlaku adillah kepada anak-anakmu.’ Ayahku kemudian kembali dan menarik lagi sedekah itu.” (HR. Muslim dalam Kitab Al-Hibaat, hadits nombor 3055).

Puncak kezaliman kepada anak apabila ibu bapa gagal untuk menzahirkan rasa cinta dan sayangnya kepada anak-anak yang dilahirkan dengan sifat-sifat serba kekurangan seperti kurang cantik, kurang pandai, atau cacat anggota tubuhnya. Walhal segala kekurangan yang ada pada diri mereka merupakan takdir dan iradah dari Allah SWT, jadi setiap keterbatasan itu sewajarnya menjadi pendorong dan pemacu kepada ibu bapa untuk lebih kasih, lebih sayang dan lebih menyintai mereka serta membantunya.

Rasulullah saw. bersabda, “Rahimallahu waalidan a’aana waladahu ‘ala birrihi, semoga Allah mengasihi orang tua yang membantu anaknya di atas kebaikan.” (HR. Ibnu Hibban)


Sentiasa mendoakan kebaikan bagi si anak

Abu Hurairah r.a. berkata bahwa Rasulullah saw. bersabda, “Tsalatsatu da’awaatin mustajaabaatun: da’watu al-muzhluumi, da’watu al-musaafiri, da’watu waalidin ‘ala walidihi; Ada tiga doa yang dikabulkan: doa orang yang teraniaya, doa musafir, dan doa (keburukan) orang tua atas anaknya.” (HR. Tirmidzi dalam Kitab Birr wash Shilah, hadits nombor 1828)

Ibu bapa yang setiap hari mengeluarkan perkataan sumpah seranah, maki hamun dan melaknat anak-anak adalah ibu bapa yang paling bodoh kerana ia merupakan satu bentuk doa. Dan setiap doa buruk dari ibu bapa akan dikabul Allah dalam bentuk hukuman ke atas anak itu.

Seseorang perempuan pernah mengadukan perihal kederhakaan puteranya kepada Abdullah bin Mubarak. Abdullah bertanya kepada orang itu, “Apakah engkau pernah berdoa (yang buruk) atasnya.” Orang itu menjawab, “Ya.” Abdullah bin Mubarak berkata, “Engkau telah merusaknya.”

Doa buruk bagi anak adalah bentuk kejahatan yang akan menambah rosak si anak yang sebelumnya sudah durhaka kepada orang tuanya.


Memberi pendidikan yang baik kepada anak

Ada syair Arab yang berbunyi, “Anak yatim itu bukanlah anak yang telah ditinggal orang tuanya dan meninggalkan anak-anaknya dalam keadaan hina. Sesungguhnya anak yatim itu adalah yang tidak dapat dekat dengan ibunya yang selalu menghindar darinya, atau ayah yang selalu sibuk dan tidak ada waktu bagi anaknya.”

Perhatian. Itulah kata kuncinya. Dan bentuk perhatian yang tertinggi orang tua kepada anaknya adalah memberikan pendidikan yang baik. Tidak memberikan pendidikan yang baik dan maksimum adalah bentuk kecuaian orang tua terhadap anak. Dan segala kejahatan pasti berbuah ancaman yang buruk bagi pelakunya.

Perintah untuk mendidik anak adalah bentuk realisasi iman. Perintah ini diberikan secara umum kepada kepala rumah tangga tanpa memperhatikan latar belakang pendidikan dan kelas sosial. Setiap ayah wajib memberikan pendidikan kepada anaknya tentang agamanya dan memberi keterampilan untuk bisa mandiri dalam menjalani hidupnya kelak. Jadi, berilah pendidikan yang bisa mengantarkan si anak hidup bahagia di dunia dan bahagia di akhirat.

Perintah ini diberikan Allah swt. dalam bentuk umum. “Hai orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya dari manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkanNya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.” (QS. At-Tahrim: 6)

Adalah satu bentuk kecuaian terhadap anak jika ibu bapa tenggelam dalam kesibukan, sehingga lupa mengajarkan anaknya cara shalat. Meskipun kesibukan itu adalah mencari rezeki yang digunakan untuk menafkahi anak-anaknya. Jika ibu bapa berlaku seperti ini, keduanya telah melanggar perintah Allah di surat Thaha ayat 132. “Dan perintahkanlah kepada keluargamu mendirikan shalat dan bersabarlah kamu dalam mengerjakannya. Kami tidak meminta rezeki kepadamu, Kamilah yang memberi rezeki kepadamu. Dan akibat (yang baik) itu adalah bagi orang yang bertakwa.”

Rasulullah saw. bersabda, “Ajarilah anak-anakmu shalat saat mereka berusia tujuh tahun, dan pukullah mereka (bila tidak melaksanakan shalat) pada usaia sepuluh tahun.” (HR. Tirmidzi dalam Kitab Shalah, hadits nombor 372).

Ketahuilah, tidak ada pemberian yang baik dari orang tua kepada anaknya, selain memberi pendidikan yang baik. Begitu hadits dari Ayyub bin Musa yang berasal dari ayahnya dan ayahnya mendapat dari kakeknya bahwa Rasulullah saw. bersabda, “Maa nahala waalidun waladan min nahlin afdhala min adabin hasanin, tak ada yang lebih utama yang diberikan orang tua kepada anaknya melebihi adab yang baik.” (HR. Tirmidzi dalam Kitab Birr wash Shilah, hadits nombor 1875. Tirmidzi berkata, “Ini hadits mursal.”)

Rujukan:www.dakwatuna.com

Read more...

Tuesday

Selesema babi

Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.

Selesema babi merujuk kepada influenza (demam selesema) yang disebabkan oleh mana-mana virus dalam keluarga Orthomyxoviridae, berasal dari wabak dalam populasi babi. Pada babi, wabak ini adalah sejenis penyakit berjangkit yang mengganggu sistem pernafasan babi dan berpunca daripada salah satu jenis virus selesema. Jenis virus ini dikenali sebagai virus influenza babi - (swine influenza virus - SIV), dan kesemua jenis SIV yang diketahui dikelaskan sebagai Virus influenza A (biasa) atau virus influenza C (jarang).[1] Sementara Virus influenza B tidak pernah dilaporkan wujud pada babi. Kesemua tiga kled, virus influenza A, B, dan C, boleh menjadi wabak pada manusia.

Mereka yang bekerja dengan ternakan ayam dan babi, terutama mereka yang terdedah secara langsung, berisiko dijangkiti dari haiwan tersebut sekiranya haiwan tersebut membawa jenis yang mampu menjangkiti manusia. SIV mampu bermutasi kepada bentuk yang membenarkannya tersebar dari manusia pada manusia. Jenis yang bertanggung jawab bagi wabak selesema babi 2009 dipercayai telah melalui proses mutasi ini.[2]

Pada manusia, simptom selesema babi adalah serupa dengan influenza dan penyakit seperti influenza secara umum.


Pengelasan

Jenis SIV yang diasingkan sehingga kini telah dikelaskan samaada sebagai virus influenza C atau satu dari pelbagai sub jenis genus virus influenza A.[3]

[sunting] Influenza A

selesema Babi diketahui disebabkan oleh influenza A sub-jenis H1N1,[4] H1N2,[4] H3N1,[5] H3N2,[4] and H2N3.[6]

Pada babi, tiga virus influenza A subjenis (H1N1, H3N2, dan H1N2) tersebar disekeliling dunia. Di Amerika Syarikat, sub-jenis H1N1 khusus tersebar luas dikalangan populasi babi sebelum 1998; bagaimanapun, sejak akhir Ogos 1998, sub-jenis H3N2 telah diasingkan dari babi. Sehingga 2004, virus H3N2 diasingkan dari stok babi dan ayam turki di Amerika Syarikat merupakan penyusunan tiga (triple reassortants), mengandungi gen dari susur galur selesema manusia (HA, NA, dan PB1), babi (NS, NP, dan M), dan burung (PB2 dan PA).[7]


Interaksi dengan H5N1

Virus influenza burung H3N2 adalah endemik bagi babi di China dan telah dikesan pada babi di Vietnam, meningkatkan kebimbangan kemunculan strain variasi baru.[8] Pakar kesihatan menyatakan bahawa babi mampu membawa virus influenza manusia, yang boleh bergabung (contoh. bertukar genome homologous sub-unit melalui penyusunan genetik dengan H5N1, memberi gen dan mutasi kedalam bentuk yang mudah tersebar dikalangan manusia.[9] H3N2 evolved from H2N2 by antigenic shift.[10] In August 2004, researchers in China found H5N1 in pigs.[11]

Majalah Nature melaporkan bahawa Chairul Nidom, pakar virus di Universiti Airlangga pusat penyakit tropika di Surabaya, Jawa barat, melaksanakan kajian bebas pada 2005. Dia menguji darah dari 10 babi yang kelihatannya sihat terletak di ladang ayam di Jawa Barat di mana selesema burung berlaku. Lima dari contoh babi mengandungi virus H5N1. Kerajaan Indonesia sejak itu mendapati keputusan yang sama di daerah (region) sama. Ujian tambahan pada 150 babi di luar kawasan tersebut adalah negetif.[12][13]


Bagaimana ia menjangkiti manusia

Wabak selesema babi ini menjangkiti manusia daripada babi yang telah dijangkiti virus. Dalam sesetangah kes, wabak ini boleh menjangkiti manusia di dalam persekitaran yang kurang mempunyai kaitan dengan babi. Wabak ini boleh merebak dan berjangkit sesama manusia yang mempunyai hubungan rapat langsung.


Tanda dan simptom

Menurut Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (Centers for Disease Control and Prevention - CDC) di Amerika Syarikat, simptom selesema babi pada manusia menyerupai dengan influenza. Simptom ini termasuk demam, batuk, sakit kerongkong, sengal tubuh, sakit kepala, seram sejuk dan kelesuan. Beberapa pesakit lain turut melapurkan cirit-birit dan muntah.[15]

Dalam mendiagnosis simptom wabak ini tidak hanya perlu melihat kepada tanda atau simptom yang khusus bagi selesema babi tetapi juga sejarah terkini individu. Sebagai contoh, semasa wabak selesema babi 2009 di Amerika Syarikat, CDC menasihatkan doktor untuk "menjangka jangkitan influenza babi pada pesakit yang didiagnosis mempunyai penyakit pernafasan akut sama ada mempunyai hubungan dengan orang yang disahkan mengidap selesema babi, atau berada di dalam lima negeri Amerika Syarikat yang melaporkan kes selesema babi atau berada di Mexico dalam tempoh 7 hari sebelum permulaan penyakit mereka."[16] Diagnosis bagi pengesahan selesema babi memerlukan ujian makmal bagi contoh pernafasan (calitan hidung atau tekak mudah).[16]

Selesema Babi adalah penyakit berbahaya kerana dibawa virus dan mudah berjangkit kepada orang ramai. Dalam tubuh babi terdapat tiga virus selesema A iaitu subjenis (H1N1, H3N2, dan H1N2) tersebar ke seluruh dunia. Di Amerika Syarikat, subjenis H1N1 merebak sejak 1998. Virus H3N2 mengandungi gen-gen daripada manusia (HA, NA, and PB1), swine (NS, NP, dan M), serta burung (PB2 Dan PA) .

Pathofisiologi

Virus influenza mengikat melalui hemagglutinin pada gula asid sialik pada permukaan sel epithelial; biasanya pada hidung, tekak dan paru-paru mamalia dan usus kecil pada burung (Tahap 1 pada rajah jangkitan).[17]


Selesema babi pada manusia

Mereka yang bekerja dengan ternakan ayam, itik dan babi, terutama mereka dengan dedahan langsung, mempunyai risiko meningkat pada jangkitan zoonotik dengan virus influenza endemik pada haiwan tersebut, dan membentuk populasi hos manusia dalam mana zoonosis dan penyusunan semula boleh berlaku serentak.[18] Transmission of influenza from swine to humans who work with swine was documented in a small surveillance study performed in 2004 at the University of Iowa.[19] Kajian ini antara lain membentuk cadangan bahawa mereka yang bekerja mengendali ayam, itik dan babi mesti menjadi tumpuan bagi peningkatan pemantauan kesihatan awam.[18] Wabak selesema babi 2009 kelihatannya penyusunan semula beberapa strain virus influenza A subtaip H1N1, termasuk jenis influenza manusia dan dua jenis endemik pada babi, dan juga influenza burung.[20]

Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit melaporkan bahawa simptom dan penyebaran selesema babi dari manusia kepada manusia sama seperti selsama bermusim. Simptom biasa termasuk demam, lesu, kurang berselera dan batuk, dengan hidung berair, sakit tekak, mual, muntah dan cirit-birit turut dilaporkan.[21] Ianya dipercayai bahawa penyebaran dikalangan manusia adalah melalui pesakit batuk atau bersin dan menyentuh sesuatu yang mempunyai virus sebelum menyentuh hidung dan mulut mereka sendiri.[22] selesema babi pada manusia adalah paling berjangkit dalam tempoh lima hari pertama penyakit sungguhpun sesetengah orang, kebanyakannya kanak-kanak, mampu kekal berjangkit sehingga selama sepuluh hari. Diagnosis boleh dilakukan dengan menghantar contoh, diambil dalam tempoh lima hari pertama, kepada CDC bagi analisa.[23]

selesema babi lemah kepada empat dadah dilesankan di Amerika Syarikat, amantadine, rimantadine, oseltamivir dan zanamivir, bagaimanapun bagi wabak 2009, ia dicadangkan dirawat dengan nasihat kesihatan hanya dengan oseltamivir dan zanamivir bagi mengelak kekebalan ubat.[24] Vaksin bagi selesema manusia H1N1 bermusim tidak melindungi dari selesema babi H1N1 flu, sungguhpun strain virus merupakan jenis yang sama, kerana secara antigen ia adalah amat berbeza.[25]


Sejarah

Pada 5 Februari 1976, tentera di Fort Dix, Amerika Syarikat menyatakan dirinya letih dan lemah dan mati keesokannya.Doktor mengesahkan kematian berpunca daripada virus babi sebagaimana tahun 1918 akibat pandemik selesema. Presiden Gerald Ford diminta mengarahkan rakyat disuntik dengan vaksin. Namun rancangan suntikan itu dibatalkan.

Pada Ogos 20, 2007 wabak selesema babi menyerang Nueva Ecija dan tengah pulau Luzon, Filipina. Pada 1968 ,virus "Hong Kong” membunuh lebih sejuta orang di seluruh dunia .[26]


Laporan WHO 2009

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengesahkan 62 nyawa mati akibat virus H1N1 ini, yang menggabungkan virus babi, burung dan manusia. Ia menyamai dengan selesema biasa dengan demam, batuk, hidung berair dan lenguh anggota badan. Setakat ini tidak ada vaksin yang sesuai. Ketua Pengarah WHO, Margaret Chan, menyatakan penularan virus di Amerika Utara amat serius dan berpotensi bertukar wabak sejagat. Sekurang-kurangnya 81 mati akibat pneumonia teruk yang disebabkan penyakit seperti selesema. Sebilangan yang mati itu memiliki versi unik virus selesema A/H1N1, iaitu gabungan virus burung, babi dan manusia. 11 kes di California, Kansas dan Texas manakala 8 pelajar sekolah di New York City dijangkiti virus selesema, dipercayai jenis sama.

Rujukan

1. ↑ Heinen PP (15 September 2003). "Swine influenza: a zoonosis". Veterinary Sciences Tomorrow.
2. ↑ http://www.who.int/mediacentre/news/statements/2009/h1n1_20090427/en/index.html
3. ↑ Heinen PP (15 September 2003). "Swine influenza: a zoonosis". Veterinary Sciences Tomorrow.
4. ↑ 4.0 4.1 4.2 Swine Influenza. Swine Diseases (Chest). Iowa State University College of Veterinary Medicine.
5. ↑ Shin JY, Song MS, Lee EH, Lee YM, Kim SY, Kim HK, Choi JK, Kim CJ, Webby RJ, Choi YK (2006). "Isolation and characterization of novel H3N1 swine influenza viruses from pigs with respiratory diseases in Korea". Journal of Clinical Microbiology 44 (11): 3923–7. DOI:10.1128/JCM.00904-06.
6. ↑ Ma W, Vincent AL, Gramer MR, Brockwell CB, Lager KM, Janke BH, Gauger PC, Patnayak DP, Webby RJ, Richt JA (26 December 2007). "Identification of H2N3 influenza A viruses from swine in the United States". Proc Nat Acad Sci U S A 104 (52): 20949–54. DOI:10.1073/pnas.0710286104.
7. ↑ Yassine HM, Al-Natour MQ, Lee CW, Saif YM (November 2007). "Interspecies and intraspecies transmission of triple reassortant H3N2 influenza A viruses". Virol J 28 (4): 129. DOI:10.1186/1743-422X-4-129.
8. ↑ Yu, H. (March 2008). "Genetic evolution of swine influenza A (H3N2) viruses in China from 1970 to 2006". Journal of Clinical Microbiology 46 (3): 1067. DOI:10.1128/JCM.01257-07.
9. ↑ Bird flu and pandemic influenza: what are the risks?. UK Department of Health.
10. ↑ Lindstrom Stephen E, Cox Nancy J, Klimov Alexander (15 October 2004). "Genetic analysis of human H2N2 and early H3N2 influenza viruses, 1957–1972: evidence for genetic divergence and multiple reassortment events". Virology 328 (1): 101–19. DOI:10.1016/j.virol.2004.06.009.
11. ↑ World Health Organization (28 October 2005). H5N1 avian influenza: timeline (PDF).
12. ↑ "Indonesian pigs have avian flu virus; bird cases double in China", Center for Infectious Disease Research & Policy, 27 May 2005. Dicapai pada 2009-04-26.
13. ↑ "H5N1 virus may be adapting to pigs in Indonesia", Center for Infectious Disease Research & Policy, 31 March 2009. Dicapai pada 2009-04-26. report on pigs as carriers
14. ↑ Centers for Disease Control and Prevention > Key Facts about Swine Influenza (Swine Flu) Dicapai pada 27 April 2009
15. ↑ Swine Flu and You. CDC (2009-04-26). Dicapai pada 2009-04-26.
16. ↑ 16.0 16.1 Centers for Disease Control and Prevention (April 26, 2009). CDC Health Update: Swine Influenza A (H1N1) Update: New Interim Recommendations and Guidance for Health Directors about Strategic National Stockpile Materiel. Health Alert Network. Dicapai pada April 27, 2009.
17. ↑ Wagner, R, Matrosovich M, Klenk H (May–June 2002). "Functional balance between haemagglutinin and neuraminidase in influenza virus infections" 12 (3): 159–66. DOI:10.1002/rmv.352.
18. ↑ 18.0 18.1 Gray GC, Kayali G (April 2009). "Facing pandemic influenza threats: the importance of including poultry and swine workers in preparedness plans". Poultry Science 88 (4): 880–4. DOI:10.3382/ps.2008-00335.
19. ↑ Gray GC, McCarthy T, Capuano AW, Setterquist SF, Olsen CW, Alavanja MC (December 2007). "Swine workers and swine influenza virus infections". Emerging Infectious Diseases 13 (12): 1871–8.
20. ↑ "Deadly new flu virus in US and Mexico may go pandemic", New Scientist, 2009-04-24. Dicapai pada 2009-04-26.
21. ↑ Q & A: Key facts about swine influenza (swine flu) - Symptoms. Centers for Disease Control and Prevention (24 April 2009). Dicapai pada 2009-04-26.
22. ↑ Q & A: Key facts about swine influenza (swine flu) – Spread of Swine Flu. Centers for Disease Control and Prevention (24 April 2009). Dicapai pada 2009-04-26.
23. ↑ Q & A: Key facts about swine influenza (swine flu) – Diagnosis. Centers for Disease Control and Prevention (24 April 2009). Dicapai pada 2009-04-26.
24. ↑ Q & A: Key facts about swine influenza (swine flu) – Treatment. Centers for Disease Control and Prevention (2009-04-24). Dicapai pada 2009-04-26.
25. ↑ Q & A: Key facts about swine influenza (swine flu) – Virus Strains. Centers for Disease Control and Prevention (24 April 2009). Dicapai pada 2009-04-26.
26. ↑ WHO bimbang selesema babi merebak
27. ↑ CDC. "Human Swine Influenza Investigation", 2009-04-25. Dicapai pada 2009-04-25.
28. ↑ Texas says tracks third probable case of swine flu, Reuters, Apr. 25, 2009
29. ↑ "Ten influenza results confirmed", Fairfax Media, 2009-04-26.
30. ↑ "Sanidad investiga tres casos sospechosos de gripe porcina en España", El Mundo, elmundo.es, 2009-04-26. Dicapai pada 2009-04-26.
31. ↑ Sanidad investiga tres casos sospechosos de gripe porcina
32. ↑ Fear: Israeli may have returned from Mexico with swine flu
33. ↑ "Two French travellers returning from Mexico suspected of having deadly swine flu", Daily Telegraph, News Limited, 2009-04-26. Dicapai pada 2009-04-26.
34. ↑ "Swine flu outbreak an 'international emergency': WHO", Calgary Herald, 2009-04-26. Dicapai pada 2009-04-26.

Sumkber: Wikipedia


Read more...