Saturday

Pembinaan Model Pembangunan Pendidikan

Penyelidikan Phenomenografik telah mendedahkan beberapa konsep pembelajaran (Säljo 1979; Giorgi 1986; Marton et al 1993)., termasuk peningkatan, menghafal, pelaksanaan, pemahaman, penterjemahan dan perubahan.  Sikap pembelajaran khusus boleh membantu para pendidik dalam mempersiapkan kaedah pengajaran yang sesuai bagi pelajarnya. Begitu juga sebaliknya, sikap ini dapat menyokong pelajar dalam belajar untuk program profesional di universiti, pemahaman pengetahuan profesional, melaksanakan tugas-tugas dalam industri dengan kompetensi, dan mempromosikan diri untuk menjadi profesional dalam industri pembinaan. Untuk mengajar dan proses belajar, berbagai model telah dicadangkan dalam pendidikan umum, misalnya, sebuah pembelajaran-in-context model (Ramsdsen 1992); model pengajaran dalam pendidikan tinggi (Ramsdsen 1992); model 3-L dari pengajaran dan belajar (Biggs 1978, 1992); dan sebuah rangka kerja bagi konsep pengajaran (Lingbiao dan Watkins 2001). 3-L model Biggs 'merangkumi belajar dan mengajar elemen dalam proses pertanda-Proses-Produk, tapi terutama menumpukan pada-hubungan antar antara unsur-unsur pengajaran dan pembelajaran di sekolah / universiti untuk pendidikan umum dan tidak menyentuh keperluan pengusaha di masyarakat / industri.

Berasal dari teori sistem (Checkland 1996), nilai psikologi (Kluckhohn 1959; Feather 1979), perilaku organisasi (Locke dan Latham 1990) dan pengurusan nilai proses siklis (Leung dan Liu 1998; Liu dan Leung 2002), sebuah model Pendidikan Pembinaan siklis telah telah ditetapkan (lihat gambar 1). Belajar di pendidikan pembinaan tidak dapat dipisahkan dari tugas, seseorang dan suatu persekitaran (Logan dan Gordon 1981). Untuk mencapai prestasi pendidikan yang dikehendaki, perlu untuk memastikan bahawa (1) tujuan kurikulum mencapai harapan profesional praktikal dalam industri, (2) para pendidik memahami 'gaya belajar pelajar dan, secara serentak, (3) mereka menggunakan pengajaran yang sesuai gaya pendidikan pembinaan.
Belajar nilai mempengaruhi tindakan oleh kekuatan motivasi (prestasi kejayaan / kegagalan mengelak), sedangkan penetapan tujuan belajar memulakan tindakan yang diperlukan untuk mencapai hasil belajar. Tujuan pembelajaran (strategi) dipengaruhi oleh nilai belajar (motif) dan, secara bersamaan, mempengaruhi perilaku belajar dan hasil belajar. Oleh kerana itu, Penilaian (motif)-Tujuan (strategi)-Keputusan (kelas / kepuasan) Model untuk mengajar dan belajar dalam pendidikan pembinaan dicadangkan pada Gambar 3.



Dalam pendidikan tinggi, pendidik membantu pelajar untuk belajar dalam kurikulum tertentu, seperti arsitektur, kejuruteraan struktur, kajian atau pengurusan pembinaan. perilaku pelajar belajar dipengaruhi oleh kandungan kursus, gaya mengajar (pendidik), motif belajar dan strategi pembelajaran (pelajar) yang, kemudian, mempengaruhi keputusan akademik mereka / prestasi kerja. maklum balas afektif (kepuasan) mempengaruhi gaya belajar pelajar, sementara prestasi lulusan memberikan maklum balas alternatif untuk pengamal dalam industri ini. Model ini memperluaskan model 3-L Biggs ', menggabungkan keperluan profesional dan prestasi lulusan dalam industri ini, dan menggambarkan proses belajar psikologi melalui Nilai-Objektif-Keputusan proses.

Kajian ini menggunakan data dari surveyor kuantiti kawalan dalam industri pembinaan dan mendapati bahawa pengurusan kos tradisional, pengurusan pengadaan dan undang-undang kontrak dikenalpasti sebagai pengetahuan yang penting untuk kuantiti kajian pendidikan generasi baru (Leung et al 2002) .. kemahiran pengiraan Baik dan pasukan kerja kemahiran dianggap kemahiran yang kuat dalam jumlah lulusan kajian. Namun, mengambil-off kemahiran, kemahiran perundingan, pengetahuan amalan profesional, kemampuan analitis dan kemampuan komunikasi yang dikelaskan oleh kumpulan kawalan sebagai penting dan, secara bersamaan, wilayah pengetahuan dan kemahiran lemah kajian kuantiti lulusan (Leung et al 2004;. Leung 2002 ).

Kerana strategi pembelajaran (tujuan tugas) dipengaruhi oleh motif belajar pelajar (orang) dan belajar keadaan (persekitaran), profil matriks gaya belajar berdasarkan hubungan antar-antara tiga belajar motif dan tiga strategi belajar ditetapkan pada Jadual 2. Matriks hubungan antara motif belajar dan strategi belajar mencerminkan sesuatu tentang pengajaran / pembelajaran persekitaran, kerana predilections pelajar cenderung menukar (atau pelajar menyesuaikan diri dengan keperluan yang diharapkan), ketika mereka dihadapkan dengan jenis persekitaran pengajaran tertentu. Sebagai contoh, mahasiswa kadang-kadang menghabiskan masa tambahan / usaha pada subjek untuk mempelajari pengetahuan yang lebih dari yang diperlukan, kerana mereka ditolak oleh guru atau sesama pelajar dalam proses pembelajaran (Pendekatan Tujahan iaitu, lihat Jadual 2).

Jadual 2 Matriks Profail Gaya Belajar (Leung, Ng dan Li 2004)


Motif Permukaan 
Motif Dalaman
Motif Pencapaian
Strategy Permukaan 
Gaya Permukaan 
Gaya keputusasaan
Gaya Mengelakkan Kegagalan 
Strategi Mendalam 
Gaya Dorongan
Deep Style
Gaya Mencapai Sukses 
Strategi Pencapaian
Gaya Takut Kegagalan
Gaya Bekerja keras
Gaya Mencapai

Dalam kajian tersebut, gaya belajar yang meliputi sembilan jenis (permukaan, dalam, mencapai, dorongan, semangat, mengelakkan kegagalan, meraih kejayaan, takut gagal dan bekerja keras) (Leung, Ng dan Li 2004), bukan tiga / enam pendekatan tradisional (Biggs 1987, 1992). Berdasarkan matriks profil ini, sebuah kajian perintis telah dikembangkan lebih lanjut di HK. Keputusan awal menunjukkan bahawa pembinaan pelajar di universiti yang berbeza dalam melaksanakan HK fenomena belajar yang berbeza (contohnya dorongan dan mencapai kejayaan pendekatan untuk Kejuruteraan Pembinaan dan Pengurusan pelajar di CityU). Hal ini menggambarkan bahawa gaya pengajaran pelbagai / kaedah yang diperlukan untuk universiti yang berbeza (contohnya, cabaran kompetitif dan metakognitif belajar kemahiran bagi para pelajar CEM di CityU).

Permukaan motif dan strategi permukaan (permukaan iaitu gaya belajar) adalah motif belajar paling popular dan strategi belajar pelajar pembinaan di HK (Leung, Ng dan Li 2003), saat melakukan pemindahan dan membentuk gaya pengajaran pendekatan umum yang dilaksanakan dalam wilayah (Leung, lu, Li dan Lu 2003). Untuk meningkatkan gaya belajar pelajar di universiti-universiti, guru harus memberikan maklum balas yang sesuai kepada pelajar dalam proses pembelajaran. variable Bagus mengajar, keterbukaan dan jelas yang disimpulkan menjadi elemen utama yang mempengaruhi tahap kepuasan pelajar melalui proses maklum balas (Leung, Leung, Ho dan Lu 2003).

Sebaliknya, motif yang mendalam dan strategi yang mendalam adalah motif belajar paling popular dan strategi belajar pelajar pembinaan di Daratan China, sedangkan memindahkan dan membentuk pendekatan yang ditemui menjadi gaya pengajaran yang popular digunakan di darat (Leung, Lu, Li dan Lu 2003; li, Leung dan Fong 2003, 2004). Pendekatan mengajar guru-pakar (membentuk) adalah berkaitan dengan gaya belajar yang mendalam bagi pelajar di darat, ketika sedang berkaitan dengan permukaan gaya belajar bagi pelajar Hong Kong. Berasaskan masalah / kaedah pengajaran berasaskan kes, latihan pendidikan yang sistematik dan penilaian ini dianjurkan untuk pembangunan pendidikan di Tanah Besar China.





Sumber: Construction Education


1 comment:

  1. assalamualaikum . tumpang tanya . maaf jika tiada kaitan dengan post diatas . saya lepasan SPM . saya buat perancangan untuk mengambil asasi ekonomi dan meneruskan ijazah sarjana muda perakaunan di UIA . selepas itu saya hendak ambil MBA + ACCA . betul ke tidak perancangan saya ini ?

    ReplyDelete