Thursday

Doa Seorang Nenek di Mekah

Semoga doa nenek ini di Mekah diperkenan Allah.

Dipetik dari Arabnews.com
Nov 26, 2010 0:23

Nenek Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama yang mengerjakan ibadah haji di Mekah menyatakan bahawa dia berdoa untuk pemimpin Amerika itu supaya memeluk Islam,

"Aku berdoa untuk Barack cucu saya untuk masuk Islam," kata Haja Sarah Omar, 88, dalam sebuah wawancara dengan harian Al-Watan yang diadakan di Jeddah setelah dia telah melakukan haji.

Akhbar ini mengatakan bahawa Haja Sara Omar berada di Arab Saudi menunaikan haji bersama-sama dengan anaknya, Saeed Hussein Obama, dan empat cucunya dan menjadi tetamu Penjaga Dua Masjid Suci.

Haja Sara Omar berkata kepada pemberita bahawa dia hanya boleh mengulas masalah haji dan tidak akan mengulas politik Obama.

"Saya sangat gembira apabila mengingati semula apa yang guru saya mengajar kami di sekolah dasar dahulu tentang Mekah dan Madinah semasa zaman kanak-kanak kami," kata Haja Sara Omar, yang berasal dari desa Koglilu di Kenya barat.

Namun, ketika ditanya tentang harapan untuk Obama memenangi penggal kedua jawatan di Rumah Putih, Haja Sara ketawa sambil melirik sisi pada putranya Saeed Obama dan cucu, "Allah sahaja yang mengetahui, ini adalah masalah masa depan yang tidak diketahui."

Nenek ini juga berdoa untuk kesembuhan segera bagi Khadam Dua Masjid Suci, Raja Abdullah, menambah bahawa ia adalah seorang raja baik.

Putera Mamdouh meraikan makan malam untuk menghormati Haja Sara, putera-puteranya dan cucu-cucu di istananya di Jeddah pada hari Rabu.

Faisal Ambuya, salah satu sepupu Obama', yang memeluk Islam melalui Haja Sara berkata, "Nenek saya sangat suka berdakwah kepada non-Muslim kepada Islam dan saya belajar Islam darinya."

"Apabila saya kembali ke kampung saya nanti, saya akan memberitahu para penduduk desa tentang kekuatan Islam," katanya.

Saeed, paman Obama mengatakan ia tidak pernah berfikir ia akan mampu melakukan haji tahun ini. "Saya sangat senang karena aku berupaya menunaikan ibadah haji saya bersyukur kepada Allah dan berterima kasih kepada Raja Abdullah kerana merai kami dalam Haji .."

Musa Ismail, anak dari bibi ibu Obama, yang bertindak sebagai jurucakap dan penterjemah baik untuk keluarga, merupakan seorang mahasiswa di Universiti Islam Madinah dan merasa bahawa ia secara rohani milik Arab Saudi.

Sumber: Arabnews

No comments:

Post a Comment