Friday

MCDonald’s Corporation

Ketika kebanyakan firma bergelut untuk hidup dalam tahun 2008, McDonald dengan selesa berjaya meningkatkan pendapatan dari $ 22.7 bilion pada tahun 2007 kepada $ 23.5 bilion pada 2008. Ibu pejabat McDonald  terletak di Oak Brook, Illinois. Pendapatan bersih McDonald  ketika itu meningkat hampir dua kali ganda pada masa itu daripada $ 2.4 bilion untuk $ 4.3 billion – suatu peningkatan yang agak menarik. Majalah Fortune dalam 2009 menilai McDonald pada tangga ke 16  “Syarikat Paling Dikagumi di Dunia " dari segi pengurusan mereka dan prestasi.

McDonald menambah 650 cawangan baru pada tahun 2009  ketika banyak restoran lain bergelut untuk mengekalkan perniagaan mereka.Menu harga yang rendah McDonald dan item menu dikembangkan telah menarik berjuta-juta pelanggan baru dari rantaian restoran yang mempunyai meja makan (sit-down) dan tempat makan bebas. Jim Skinner, Ketua Pegawai Eksekutif McDonald, berkata, "Kami begitu berjaya kerana strategi kami telah dibuat dengan terancang. "McDonald melayan kira-kira 60 juta pelanggan setiap hari pada tahun 2009,  peningkatan 2 juta lebih pelanggan daripada pada tahun 2008.  Hampir 80 peratus McDonald dikendalikan oleh francaisi (atau gabungannya).

Pada tahun 2009 McDonald membelanjakan $2.1 billion untuk mengubahsuai dan membina restoren baru sebanyak 32,000 dengan kadar yang lebih pesat berbanding pada tahun-tahun sebelumnya. Ini adalah benar-benar berbeza dengan kebanyakan rantaian restoran yang bergelut terus hidup dengan membuang pekerja, menutup perniagaan, dan mengurangkan rancangan pengembangan. Restauran McDonald terdapat di 120 buah negara. Melangkah keluar untuk makan adalah antara aktiviti yang akan dielakkan oleh pelanggan dalam keadaan ekonomi yang meleset. Peningkatan nilai Dolar AS merupakan satu lagi faktor luaran yang memeritkan McDonald. Satu kelemahan dalaman McDonald ialah pada masa kini menawarkan minuman kopi mewah seperti lattes dan Cappuccino di lebih 7,000 lokasi ketika pengguna-pengguna mengambil langkah berjimat-cermat dalam berbelanja terhadap barang-barang mewah dan pembaziran.  Kira-kira separuh lokasi 31.000 McDonald adalah di luar Amerika Syarikat.

Tetapi pasukan pengurusan atasan McDonald menegaskan bahawa segala-gala yang dilakukan oleh firma adalah untuk jangka panjang.  Untuk selama beberapa tahun McDonald menjadi rujukan kepada pelan strategik mereka sebagai "Rancangan untuk Menang." Strategi ini telah meningkatkan jualan di lokasi yang sedia ada dengan meningkatkan menu, ubah-suai semula bilik makan, melanjutkan masa perniagaan, dan menambah makanan ringan. Syarikat telah menggelakkan potongan harga yang besar kepada barangan menu. McDonald adalah hanya salah satu daripada tiga besar firma-firma AS yang menyaksikan kenaikan harga saham pada tahun 2008. Dua firma lain adalah Wal-Mart dan Family Dollar Stores. 

Strategi lain telah diusahakan oleh McDonald ialah menggantikan kereta berkuasa petrol dengan kereta jimat-tenaga (energy-efficient), merendahkan kadar pengiklanan, menghentikan binaan outlet baru di sudut jalan kerana pembangunan berdekatan menunjukkan tanda-tanda kelemahan, meningkatkan perniagaan kopi firma, dan memperbaiki perkidmatan tingkap pandu melalui terus untuk meningkatkan jualan dan kecekapan.

Hampir dua pertiga daripada pendapatan McDonald datangnya dari luar Amerika Syarikat.  McDonald mempunyai 14.000 cawangan di AS dan 18,000 cawangan di luar Amerika Syarikat. Terdapat 58 juta pelanggan yang makan di rangkaian restoran McDonald setiap hari. McDonald  menjalankan Universiti Hamburger di pinggir bandar Chicago. Keuntungan McDonald AS pada suku pertama 2009 meningkat 4 peratus manakala rangkaian McDonald seluruh dunia meningkat 4.3 peratus. Restoran McDonald yang sama pada suku kedua 2009 meningkat lagi 4.8 peratus.

Sumber: Janet Adamy, “McDonald’s Seeks Way to Keep Sizzling,” Wall Street Journal (March 10, 2009): A1, A11. Also, Geoff Colvin, “The World’s Most Admired Companies,” Fortune (March 16, 2009): 76–86.

2 comments:

  1. srategi niaga Mc Donald dengan berbagai menu menarik dan harga murah menyebabkan Mc Donald berjaya, komentar juga ya ke blog saya myfamilylifestyle.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. informasi yang sangat menarik terima kasih sudah disampaikan salam sukses selalu !

    ReplyDelete