Monday

Roti Hangus dan Kata-kata Kasar

Dr. Abdul Kalam menceritakan:

"Ketika saya kecil, ibu saya memasak makanan untuk keluarga kami. Satu malam khususnya apabila dia telah membuat makan malam selepas bekerja keras sepanjang hari, ibu diletakkan semangkuk 'subzi' dan roti bakar (agak sedikit hangus) di hadapan ayah saya.


Saya menunggu untuk melihat adakah sesiapa yang perasan roti bakar tersebut hangus. Tetapi Ayah hanya memakan roti dan bertanya kepada saya bagaimana pembelajaran saya pada siang hari itu di sekolah. Saya tidak ingat apa yang saya beritahu dia malam itu, tetapi saya ingat saya mendengar ibu meminta maaf kepada ayah untuk roti bakar hangus itu. Dan saya tidak akan melupakan apa yang Ayah kata: "Sayang, saya suka roti hangus"

Kemudian malam itu, saya pergi kepada Ayah lalu mencium dan mengucapkan selamat malam. Saya bertanya kepadanya adakah dia benar-benar sukakan roti hangus itu. Beliau memeluk erat saya dengan lengannya dan berkata:
"Ibu awak telah berkerja keras sepanjang hari ini dan dia benar-benar keletihan, dan selain itu ... sekeping roti bakar hangus tidak melukakan sesiapa tetapi SATU PATAH PERKATAAN KASAR AKAN MELUKAKAN ORANG LAIN!"
"Anakku - hidup ini penuh dengan perkara-perkara yang tidak sempurna ... dan manusia yang tidak sempurna ..."

------------

Dr. APJ Abdul Kalam adalah saintis India dan pernah berkhidmat sebagai Presiden India ke-11. Abdul Kalam telah dilahirkan dan dibesarkan di Rameswaram , Tamil Nadu , belajar fizik di di Kolej St. Joseph, Tiruchirappalli , dan kejuruteraan aeroangkasa di Institut Teknologi Madras (MIT), Chennai .

Abdul Kalam dilahirkan pada 15 Oktober 1931. Bapanya Jainulabdeen, pemilik bot dan ibunya Ashiamma, seorang surirumah, di Rameswaram di Tamil Nadu selatan India. Beliau dari keluarga miskin dan mula bekerja pada usia muda untuk menambah pendapatan keluarga. Selepas menamatkan sekolah, Kalam mengedarkan surat akhbar bagi menambah pendapatan keluarga.Semasa di sekolah, beliau hanya mempunyai purata gred biasa tetapi mempunyai keinginan yang kuat untuk belajar dan menghabiskan masa berjam-jam untuk belajar terutama matematik. Beliau bersekolah di Rameshwaram Elementary School; Kolej Saint Josephs, Tiruchirappalli dan bidang fizik (1954). Di Madras (1955) belajar kejuruteraan aeroangkasa.

Kalam menyertai Organisasi Pembangunan Penyelidikan Pertahanan (DRDO) sebagai ketua saintis. Kalam merekabentuk helikopter untuk Tentera India di bawah Vikram Sarabhai , saintis angkasa terkenal. Tahun 1969, Kalam telah dipindahkan ke Pertubuhan Penyelidikan Angkasa India (ISRO) - menjadi pengarah projek satelit pertama India ( SLV -III)(Julai 1980). Abdul Kalam memulakan projek roket di DRDO pada tahun 1965. Pada tahun 1969, Kalam menerima kelulusan kerajaan dan memperluaskan program untuk merangkumi lebih banyak jurutera.

No comments:

Post a Comment